Logo Massagepraktijk

• Tarieven
  • Acties

• Medical Taping Concept

Het Medical Taping Concept begint de laatste jaren duidelijk zijn plaats te krijgen binnen het therapeutisch handelen in Europa De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De onderliggende gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Voortbouwend op deze gedachte, werden er diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kon ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstel proces geactiveerd. Tijdens de ontwikkeling van deze methode bleek al snel dat het toepassingsgebied veel ruimer was dan alleen het behandelen van spieren. Nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog). Ook neuro-reflectoire be´nvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden.

De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde tape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Zo is er 24-uur per dag behandeling mogelijk. Behandelingen van een paar weken aan ÚÚn gesloten of zelfs maanden komen absoluut voor. Bij deze langdurige behandelingen dient men de tape ongeveer iedere 5 dagen te vernieuwen. Op deze manier is een 24-uurs behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Samenvattend kunnen de effecten als volgt ingedeeld worden:

1 spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
    2 belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
    3 pijndemping
    4 ondersteunen gewrichtsfunctie, door:
    - stimuleren van proprioceptie
    - correcties van de bewegingsrichting
    - vergroten van de stabiliteit
    5 neuro-reflectoire be´nvloeding

Indicaties voor Medical Taping

- hypotone spieren stimuleren
    - hypertone spieren inhiberen